We werken aan efficiëntie en effectiviteit in het besluitvormingsproces, met als doel de kwaliteit van besluiten te verhogen en risico’s te verminderen. Deze professionalisering draagt bij aan het verder verbeteren van onze dienstverlening aan inwoners, bedrijven en instellingen. Dit doen we onder meer door het verbeteren van de juridische kwaliteitszorg.
In 2024 zal verder worden gewerkt aan een actualisering van de juridische kennisbank en wordt ingezet op het vergroten van juridische kennis binnen de organisatie. Er zal een gemeentebreed juridisch leeroverleg worden geïnitieerd, waarin naast het bespreken van actualiteiten ook de lessen uit bezwaarschriften en beroepzaken met elkaar worden besproken.
Daarnaast werken we aan een vernieuwde klachtenregeling en bezwaarproces voor de gemeente Dijk en Waard. Het doel is om te komen tot een stevig klachten- en bezwaarproces waarbij klachten en bezwaarschriften tijdig en zorgvuldig worden afgehandeld. Processen die tevens betrouwbare management- en sturingsinformatie opleveren dat bijdraagt aan het lerend vermogen van de organisatie en wat ons in staat stelt om onze dienstverlening tussentijds te verbeteren.
De nieuwe klachtenregeling en klachtenproces worden naar verwachting eind 2023, begin 2024 voorgelegd voor besluitvorming. Het nieuwe bezwaarproces volgt begin 2024.
Verder is in 2023 gestart met de projectmatige voorbereiding van de implementatie van de Wet Open Overheid (Woo). De Woo verplicht overheidsorganisaties om (op termijn) gespecificeerde informatiecategorieën actief openbaar te maken via een landelijke voorziening. Met als doel om het opvragen, vinden en inzien van informatie door inwoners, bedrijven en instellingen te vereenvoudigen en versnellen.
De daadwerkelijke implementatie zal vanaf 2024 plaatsvinden met een doorwerking naar 2025 en verder. Voor de implementatie van de Woo is door de rijksoverheid budget beschikbaar gesteld.