Dijk en Waard wil een fijne en veilige gemeente zijn. Een gemeente waar onveiligheid, zoals (ondermijnende) criminaliteit en overlast, wordt aangepakt. En waar ruimte is om een levendige en bruisende gemeente te kunnen zijn. Wij hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid om de veiligheid en leefbaarheid in onze gemeente te vergroten, zowel op het land als op het water. Wij werken nauw samen met de politie, de Veiligheidsregio en tal van maatschappelijke organisaties aan het veilig houden van alle kernen en wijken. Dagelijks is er contact met inwoners en ondernemers.
Trends & Ontwikkelingen
Toezicht en handhaving
De boa’s gaan de komende jaren een grotere rol spelen in de uitvoering van het lokale veiligheidsbeleid. Zij krijgen meer taken en bevoegdheden. Dit vraagt een verdere professionalisering van het boa-team, zowel in kwantiteit (uitbreiden van het aantal boa’s) als in kwaliteit (voldoende uitgerust en toegerust in middelen en opleiding). De boa’s werken samen met de politie en de mobiele surveillance in een netwerk van toezicht.
Weerbare jeugd
Jongeren, en met name kwetsbare jongeren, kunnen zich aangetrokken voelen tot criminaliteit. Hierbij ligt de verlokking van snel geld verdienen op de loer. De aantrekkingskracht van criminaliteit hangt vaak samen met verschillende onderliggende problemen, zoals een gebrek aan perspectief, een verslaving, voortijdig schoolverlaten of financiële problemen. Deze problemen vormen niet alleen een voedingsbodem voor criminaliteit, maar ook voor andere maatschappelijke problemen die bij jongeren kunnen spelen, zoals uitbuiting en radicalisering.
Veel van deze problemen spelen zich af op het snijvlak van zorg en veiligheid. Om te voorkomen dat jongeren de criminaliteit ingaan of hier verder in afglijden is het van belang dat deze jongeren weerbaar gemaakt worden. Een goede samenwerking tussen veiligheids- en zorgpartners is daarom van groot belang. De scholen en het jongerenwerk vervullen hierin een belangrijke rol. Weerbare jeugd is bij uitstek een thema dat een sterk raakvlak heeft met het sociaal domein.
Meer evenementaanvragen
Wij krijgen meer (omvangrijke) evenementaanvragen. Het aantal evenementen heeft grenzen. Om een kwalitatief hoogwaardig en gevarieerd evenementenaanbod en daarbij een goede balans tussen levendigheid en leefbaarheid te kunnen waarborgen, is het nodig om de kaders en criteria waaraan de vergunningaanvragen voor evenementen worden getoetst aan te scherpen en onderzoek te doen naar evenementenlocaties.
Digitale veiligheid
De samenleving digitaliseert en wij zien dat de openbare orde en veiligheid een digitale component kent die steeds groter wordt. Dit brengt nieuwe risico’s met zich mee, zoals gedigitaliseerde vormen van criminaliteit, cyberaanvallen, desinformatie en datalekken, waartegen inwoners, ondernemers, instanties en de gemeentelijke organisatie zich proberen te verweren. Hierbij hebben wij speciale aandacht voor kwetsbare inwoners. Er is een toename zichtbaar van burgers die online polariserende en radicale uitingen doen. Dit heeft directe gevolgen voor de openbare orde en het gevoel van onveiligheid.
Als gemeente zetten wij in op bewustwording en een passende beveiliging van gemeentelijke processen en informatie op basis van een risicogestuurde aanpak. Deze aanpak vereist naar verwachting een koerswijziging en grotere inspanningen op het moment dat beveiligingseisen in de Wet beveiliging netwerk- en informatiesystemen (Wbni) worden verankerd en de gemeente zoals het zich nu laat aanzien in oktober 2024 aan alle eisen dient te voldoen. Gelet op de grote impact van deze wet werkt de gemeente proactief mee met de VNG en bestuurlijke partners om invloed uit te oefenen op het wetgevingstraject en tijdig duidelijkheid van het Rijk te verkrijgen.
Ondermijning
Criminelen maken voor illegale activiteiten soms gebruik van legale bedrijven en diensten. Zij gebruiken diensten van het lokale bestuur voor bijvoorbeeld het verkrijgen van vergunningen. De aanpak van ondermijning richt zich op het afbreken/doorbreken van (economische) machtsposities van criminelen en hun netwerken in de onder- en bovenwereld en het bestrijden van misbruik van legale economische en juridische (overheids-)voorzieningen.
Recent is de wetgeving met betrekking tot de inzet van het instrument Bibob verruimd. Het inzetten van het Bibob-instrument draagt op een belangrijke wijze bij aan het doorbreken van machtsposities en aan een weerbare gemeentelijke organisatie.
Bedrijventerreinen zijn potentieel aantrekkelijke vestigingsplaatsen voor criminelen en criminele activiteiten vanwege beperkt toezicht en minder sociale controle. Vanuit de gemeente zetten we in op het wegnemen van deze gelegenheidsstructuren.