Gemeenschappelijke regelingen
Cocensus
Cocensus
www.cocensus.nl
Bestuurlijk
Vestigingsplaats
Heemskerk
Openbaar belang
Het uitvoeren van de werkzaamheden met betrekking tot de gemeentelijke belastingen.
Vertegenwoordiging
Het bestuur is samengesteld uit een Dagelijks Bestuur (DB) en een Algemeen Bestuur (AB). Het DB vergadert vijf keer per jaar. Twee van deze vergaderingen worden opgeschaald tot een AB-vergadering, met name om de jaarrekening en de begroting vast te stellen.
Wethouder F. Ruiten is lid van zowel het Dagelijks Bestuur als het Algemeen Bestuur van Cocensus.
Rechtsvorm
Openbaar lichaam
Financieel
Bedragen x € 1.000
Eigen vermogen 01-01-2024
510
31-12-2024
510
Vreemd vermogen 01-01-2024
15.267
31-12-2024
14.985
Resultaat 2024
-
Bijdrage 2024
1.378
Financieel belang
Bij de berekening van de bijdragen per gemeente is gebruik gemaakt van een rekenmodel. In dat model zijn de
belangrijkste factoren het aantal objecten, gesplitst naar woningen en niet-woningen, en de specifieke heffingen per
gemeente.Overig
Risico's
Het aantal bezwaren ingediend door No Cure No Pay bureaus neemt toe. Voor Cocensus betekent dit extra kosten voor
proceskostenvergoedingen en voor de afhandeling van de bezwaren.Ontwikkelingen
Cocensus heeft als voornaamste doelstelling voor de komende jaren om de klant centraal te stellen. Ook wil Cocensus op een zo laagdrempelige mogelijke manier inwoners en bedrijven de mogelijkheid geven om hun zaken digitaal te regelen als zij dat willen. Dit kan via het Digitaal loket. Deze digitale dienstverlening blijft Cocensus continu verbeteren.
Bovendien blijft de beveiliging en bescherming van persoonsgegevens een hoge prioriteit. Om dit te waarborgen, worden jaarlijks security assessments en audits uitgevoerd door een onafhankelijke partij die geaccrediteerd is door de overheid. Aangezien informatiebeveiliging voortdurend evolueert, blijft Cocensus actief zoeken naar potentiële nieuwe kwetsbaarheden. Zo kan men inzicht verkrijgen in mogelijke risico's en de nodige maatregelen treffen om deze te verhelpen.
Vanuit landelijk perspectief is er meer aandacht rondom de No Cure No Pay bureaus. Er worden van rijkswege maatregelen verwacht om het verdienmodel terug te brengen met instandhouding van de rechtsbescherming én de burger meer te betrekken bij het bezwaarproces.GGD Hollands Noorden
GGD Hollands Noorden
www.ggdhollandsnoorden.nl
Bestuurlijk
Vestigingsplaats
Alkmaar
Openbaar belang
De GGD Hollands Noorden
- bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en veiligheid van de inwoners van Noord-Holland Noord.
- bewaakt door gezondheidsrisico's en -onveiligheid te signaleren en de inzichten hierover actief te verspreiden.
- beschermt tegen bedreigingen van de volksgezondheid met preventie, bestrijding en voorlichting.
- bevordert individueel en collectief gezond gedrag en preventief beleid van de gemeenten en andere spelers in de gezondheidszorg.Onder de kapstok ‘Health in all policies’ zijn alle werkzaamheden ingekaderd in vier focuslijnen:
-Gezond opgroeien, waaronder het consultatiebureau en andere activiteiten voor jeugdpreventie;
-Gezond ouder worden, waaronder aandacht voor gezonde leefstijl, psychosociale gezondheid en gezonde leefomgeving;
-Meedoen naar vermogen, waaronder aandacht voor zorgmijders en personen met onbegrepen gedrag en mede uitvoering geven aan de Wet verplichte GGZ (Wvggz);
-Gezonde leefomgeving, waaronder proactieve inzet op preventie & gezonde leefstijl en bestrijding van (nieuwe) infectieziekten.Meer algemeen zijn de hoofdtaken:
-ondersteuning van gemeenten bij realisatie en uitvoering van lokaal gezondheidsbeleid;
-uitvoering van wettelijk opgelegde taken zoals: infectieziektebestrijding, medische milieukunde, technische hygiënezorg, Rijksvaccinatieprogramma, jeugdgezondheidszorg, publieksvoorlichting en gezondheidsbevordering.Vertegenwoordiging
Wethouder G. Rep is lid van het Algemeen Bestuur van de GGD HN
Rechtsvorm
Openbaar lichaam
Financieel
Bedragen x € 1.000
Eigen vermogen 01-01-2024
1.276
31-12-2024
1.306
Vreemd vermogen 01-01-2024
0
31-12-2024
0
Resultaat 2024
180
Bijdrage 2024
5.257
Financieel belang
De bijdragen omvatten de jaarlijkse lasten, voor zover deze niet door de opbrengsten uit andere vergoedingen worden bestreden. De bijdrage van de deelnemers wordt bepaald naar rato van het aantal inwoners van de deelnemers op 1 januari van het jaar, voorafgaande aan dat waarvoor de bijdrage verschuldigd is.
Overig
Risico's
De GGD noemt in haar begroting 2024 een aantal risico’s met daarbij de maatregelen die de GGD neemt om te voorkomen dat de risico’s zich voordoen of de schade ervan te beperken. Indien één van deze risico’s zich voor dreigen te doen, worden de negatieve financiële effecten, zoveel als mogelijk is, beperkt in de flexibele schil van de organisatie. De risico’s met een impact van boven de €100.000 zijn als volgt:
- Kostenstijgingen; het betreft diverse risico’s die de GGD niet meer uit de eigen begroting kan opvangen. Het betreft de volgende
kostenstijgingen:
Van leveranciers en verhogingen van landelijke bijdragen van goederen en diensten boven de indexatie;
Cao-gebonden loonstijgingen en Cao-gebonden toename van verlofuren zorgen, boven de begrote loonindexatie, voor hogere kosten en voor verlaging van productiviteit;
Noodzakelijke uitbreiding van formatie om de informatievoorziening en kritieke bedrijfsprocessen te borgen en noodzakelijke vernieuwingen van ICT systemen te realiseren;
Noodzakelijke inzet op strategisch personeelsbeleid. Dit resulteert in hogere kosten voor werving en selectie, verzuimpreventie en duurzame inzetbaarheid;
Voldoen aan nieuwe wetgeving, zoals de Wet open overheid (Woo).Ontwikkelingen
De speerpunten voor 2024 zijn:
- Proactief inzetten op preventie en bestrijding van (nieuwe) infectieziekten;
- Informatiebeveiliging en privacyOmgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN)
Omgevingsdienst Noord-Holland Noord (OD NHN)
www.odnhn.nl
Bestuurlijk
Vestigingsplaats
Hoorn
Openbaar belang
Het gezamenlijk uitvoeren van milieutaken in het samenwerkingsgebied. Ondersteuning leveren en coördineren in het kader van de omgevingswet implementatie
Vertegenwoordiging
Deelnemers zijn de 19 gemeenten uit de kop van Noord-Holland en de provincie Noord-Holland. Er is een algemeen bestuur en een dagelijks bestuur. Wethouder N. Langedijk vertegenwoordigd de gemeente Dijk en Waard in het algemeen bestuur.
Rechtsvorm
Openbaar lichaam
Financieel
Bedragen x € 1.000
Eigen vermogen 01-01-2024
3.731
31-12-2024
3.731
Vreemd vermogen 01-01-2024
13
31-12-2024
13
Resultaat 2024
0
Bijdrage 2024
1.097
Financieel belang
De algemene bijdrage is gebaseerd op de uitvoering van wettelijk verplichte taken. Optioneel is het afnemen van extra taken waarvoor ook een extra bijdrage gevraagd wordt. Hiervan wordt gebruikgemaakt.
Overig
Risico's
Ontwikkelingen
Recreatieschap Geestmerambacht
Recreatieschap Geestmerambacht
www.geestmerambacht.nl
Bestuurlijk
Vestigingsplaats
Noord-Scharwoude
Openbaar belang
a. het bevorderen van een evenwichtige ontwikkeling van de openluchtrecreatie.
b. het tot stand brengen en bewaren van een evenwichtig natuurlijk milieu;
c. het tot stand brengen en onderhouden van een landschap, dat is afgestemd op het onder sub a en b geformuleerde alsmede
d. het verwerven van inkomsten uit het recreatiegebied ter verwezenlijking en instandhouding van de direct hiervoor genoemde belangen.Vertegenwoordiging
Wethouder A.M. Groot is voorzitter en wethouder N. Langedijk is lid van het Algemeen Bestuur van het Recreatieschap Geestmerambacht.
Rechtsvorm
Openbaar lichaam
Financieel
Bedragen x € 1.000
Eigen vermogen 01-01-2024
2.967
31-12-2024
2.107
Vreemd vermogen 01-01-2024
287
31-12-2024
1.034
Resultaat 2024
-859
Bijdrage 2024
297
Financieel belang
Zoals afgesproken in de gemeenschappelijke regeling wordt de participantenbijdrage jaarlijks geïndexeerd. De programmabegroting 2022 geeft verder geen aanleiding om de participantenbijdragen te verhogen.
Voor financiering van de jaarlijkse exploitatie zijn de participanten verantwoordelijk:
Alkmaar – 53.6%
Dijk en Waard 46,4%
Bergen en Schagen (alleen financiële bijdrage)Overig
Risico's
Voor de berekende risico’s is de weerstandscapaciteit onvoldoende.
Ontwikkelingen
1. Implementatie van het uitvoeringsplan
2. Het werken aan een permanente invulling van de ontwikkellocaties;
3. Voorbereiding aan permanente invulling van de locaties die nu tijdelijk worden ingevuld (zoals Kanaaldijk 1 en Wagenweg 6);
4. Biodiversiteit krijgt een grotere rol bij het gebiedsbeheer;
5. Het effectueren van een nieuwe governancestructuur;
6. Het zorgen voor structureel (financieel) evenwicht.Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA)
Regionaal Historisch Centrum Alkmaar (RHCA)
www.regionaalarchiefalkmaar.nl
Bestuurlijk
Vestigingsplaats
Alkmaar
Openbaar belang
Het vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie (regionaal) historisch bronnenmateriaal en deze op een zo actief mogelijke wijze dienstbaar te maken voor een breed publiek.
Vertegenwoordiging
Het algemeen bestuur bestaat uit zoveel leden als het aantal deelnemers aan deze regeling. Wethouder G.F. Ruiten zit namens gemeente Dijk en Waard in het algemeen bestuur.
Rechtsvorm
Openbaar lichaam
Financieel
Bedragen x € 1.000
Eigen vermogen 01-01-2024
392
31-12-2024
392
Vreemd vermogen 01-01-2024
941
31-12-2024
941
Resultaat 2024
0
Bijdrage 2024
474
Financieel belang
De bijdrage wordt bepaald naar rato van het aantal inwoners van de deelnemende gemeenten op 1 januari van het jaar.
Overig
Risico's
De volgende risico’s te onderscheiden die effect kunnen hebben op de financiële huishouding van het Regionaal Historisch Centrum:
1. Minder opbrengsten depotgebruik derden
2. Hogere energiekostenHet Regionaal Archief beschikt over voldoende weerstandsvermogen om de huidige risico’s voor 2023 te dekken maar voor de periode erna is niet zeker of er voldoende weerstandsvermogen aanwezig is. Één en ander hangt af van besluitvorming die in de toekomst plaatsvindt. Structurele bezuinigingen en andere ontwikkelingen kunnen op termijn leiden tot problemen op dit gebied.
Ontwikkelingen
Het vergroten van de digitale dienstverlening richting burgers en aangesloten overheden, zoals het e-loket bouwvergunningen, digitaliseren op verzoek en het geschiedenislokaal. Verdere ontwikkeling van een e-depot en het aansluiten van gemeenten op deze voorziening voor het duurzaam bewaren van digitale archieven. De video-opnames van de voormalige gemeenten Heerhugowaard en Langedijk zijn ook opgenomen in het e-depot.
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
www.vrnhn.nl
Bestuurlijk
Vestigingsplaats
Alkmaar
Openbaar belang
Minder leed en schade door een efficiënte en kwalitatief hoogwaardige organisatie van de brandweerzorg, geneeskundige hulpverlening en crisisbeheersing onder één regionale bestuurlijke regie.
Vertegenwoordiging
Het bestuur is samengesteld uit een Algemeen Bestuur en een Dagelijks Bestuur. Het Algemeen Bestuur bestaat uit zoveel leden als het aantal deelnemers aan deze regeling. Burgemeester M.F. Poorter zit namens de gemeente Dijk en Waard in het Algemeen Bestuur.
Rechtsvorm
Openbaar lichaam
Financieel
Bedragen x € 1.000
Eigen vermogen 01-01-2024
6.816
31-12-2024
5.151
Vreemd vermogen 01-01-2024
30.250
31-12-2024
27.262
Resultaat 2024
0
Bijdrage 2024
5.179
Financieel belang
Overig
Risico's
De gemeenschappelijke regeling is financieel afhankelijk van een rijksbijdrage en de bijdrage van de deelnemende gemeenten.
Ontwikkelingen
Veiligheidsregio Noord-Holland Noord (VRNHN) richt zich op het verkleinen van risico’s en het beperken van leed en schade bij incidenten. Dit doet ze door samen te werken met partners, inwoners en ondernemers.
Voor de regio Noord-Holland Noord is er een risicoprofiel opgesteld. Op basis van de risico’s en hun indeling bereidt de VRNHN zich voor en maakt zij strategische keuzes voor de risico’s en crisisbeheersing. De inzet van de VRNHN wordt weergegeven in het beleidsplan 2020-2023. De thema’s uit dit beleidsplan zijn: veilig leven; nieuwe crisistypen; zorg en veiligheid en brandweer 360. Het nieuwe Beleidsplan 2024-2027 is in voorbereiding. Naast de thema’s uit het beleidsplan zijn er projectorganisaties actief op de onderwerpen opvang van vluchtelingen en de effecten van de oorlog in Oekraïne.Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. (VVI)
Vuilverbrandingsinstallatie Alkmaar e.o. (VVI)
www.hvc.nl
Bestuurlijk
Vestigingsplaats
Alkmaar
Openbaar belang
De gemeenschappelijke belangen van de deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling te behartigen met betrekking tot een doelmatige, milieu hygiënisch verantwoorde en zo circulair mogelijke verwijdering en verwerking van afvalstoffen. De VVI is aandeelhouder van de N.V. Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC) en bezit 529 aandelen.
Vertegenwoordiging
Wethouder A.M. Groot vertegenwoordigt Dijk en Waard in het bestuur
Rechtsvorm
Openbaar lichaam
Financieel
Bedragen x € 1.000
Eigen vermogen 01-01-2024
24
31-12-2024
24
Vreemd vermogen 01-01-2024
0
31-12-2024
0
Resultaat 2024
0
Bijdrage 2024
12
Financieel belang
Het financieel belang van de gemeente in de VVI is op te delen in drie zaken.
Ten eerste de rechtstreekse kosten voor het in stand houden van de GR. Voor 2024 zijn deze bedrijfskosten van de VVI begroot op afgerond €41.000. De kosten worden naar rato van het tonnage afval (exclusief bedrijfsafval) aan de deelnemende gemeenten doorberekend. Voor Dijk en Waard komt dit voor 2024 uit op €12.000. Dit is lijn met de bijdrage van voorgaande jaren.
Ten tweede de doorbelaste kosten vanuit HVC voor het verwerken en transsport van het aangeboden afval. Op basis van een raming van het afvalaanbod (restafval en GFT) worden voorschotnota’s opgesteld. Aan het einde van het jaar komt hiervan een afrekening. Bij de begroting wordt gewerkt met een financieel resultaat van €0. Dit komt omdat mee- of tegenvallers door afwijkende hoeveelheden aangeboden afval of andere tarieven rechtstreeks bij de deelnemers in rekening worden gebracht en onderdeel zijn van de gemeentelijk begroting en budgetcyclus.
Ten derde de garantstellingsprovisie die Dijk en Waard van de HVC, via de VVI, ontvangt. Deze provisie van 1% wordt op basis van het totaal aan gegarandeerde leningen en het aantal aandelen verdeeld onder de aandeelhouders. Binnen de VVI vindt op basis van het aantal inwoners een nadere verdeling plaats. Voor 2024 is de uitkering aan de VVI geraamd op € 808.000. Voor Dijk en Waard komt dat uit op €222.000. Dit is minder dan voorgaande jaren aangezien de VVI, door toetreding van gemeenten als nieuwe aandeelhouder van HVC, garant staat voor een kleiner deel van de leningen.
Verder heeft de VVI zelf geen kredietfaciliteit, noch andere financieringsovereenkomsten met derden.Overig
Risico's
Het risicoprofiel van de VVI is laag. De verbintenis en verplichtingen tussen de gemeente en de VVI zijn beperkt in (financiële) omvang. Dit maakt uittreden en verder gaan als (kleine) zelfstandige aandeelhouder van HVC tot een reële mogelijkheid. De kracht van de VVI zit in het verbinden van deelnemers, creëren van gelijke transportkosten en het faciliteren van het platform dat dit mogelijk maakt. De deelnemers zijn zelfstandig in hun beleidskeuzes.
De VVI heeft geen personeel in dienst. Ondersteuning wordt bij HVC ingehuurd.Het feit is wel dat de VVI aandeelhouder is van HVC. Hier zitten financiële verplichtingen aan vast (via ballotageovereenkomst). Zo staan aandeelhouders gezamenlijk garant voor de exploitatie van HVC door onderlinge verrekening van een eventueel nadelig saldo, op het moment dat het eigen vermogen niet langer toereikend is (art. 7 van overeenkomst). De aandeelhouders staan garant voor de leningen van HVC en de door de Algemene Vergadering van Aandeelhouders vastgestelde financieringsstructuur (art. 9 van overeenkomst).
Van een hoofdelijke garantstelling per aandeelhouder is sinds eind 2017 geen sprake meer. Iedere aandeelhouder staat garant naar rato van de aandelen.
Alle gemeentelijke aandeelhouders (aandeelhouder A) staan op deze manier samen garant voor een leningen totaal van 610 miljoen (stand eind 2022). Over de uitstaande leningen wordt jaarlijks 1% provisie afgedragen aan de aandeelhouders. Dit wordt via de VVI verdeelt naar rato van het aantal inwoners (zie derde punt bij financieel belang).Ontwikkelingen
"Afval is grondstof" en de "circulaire economie" zijn zaken die in 2024 binnen de VVI en HVC verder worden doorgevoerd. De beleidsinmenging van de VVI binnen de gemeente is zeer beperkt. Binnen de begroting / kadernota is één algemeen doel opgenomen "het behartigen van het belang van de verwerking van de door de deelnemende gemeente verkregen afvalstoffen". Er zijn veder geen meetbare grootheden of andere beleidsambities opgenomen. Via de reguliere overleggen (ambtelijk en bestuurlijk) de daaruit volgende acties wordt het algemene doel vormgegeven binnen de VVI en indien gewenst doorgezet naar de deelnemende gemeente.
Een ander belangrijk onderdeel waar HVC en in die zin de VVI zich de komende jaren voor gaan inzetten en besluiten over nemen is het project “Van gas los”. Aangezien binnen de tekst van de GR hier geen gezamenlijk doel voor is opgenomen, is de sturingen vanuit de VVI beperkt en is het aan de individuele gemeente om samen met HVC hier mee aan de slag te gaan (energietransitie).
2024 staat ook in het teken van het aanpassen van de tekst van de GR aan de wettelijke aanpassingen die vanuit de Wet gemeenschappelijke regelingen komen.Zaffier
Zaffier
www.zaffier.nl
Bestuurlijk
Vestigingsplaats
Alkmaar
Openbaar belang
Zaffier biedt integrale dienstverlening op het gebied van participatie, werk, inkomen, schuldhulpverlening en inburgering. Ze richten zich op het bieden van ondersteuning, op preventie en vroegsignalering. Zaffier is een regionale uitvoeringsorganisatie, een samenwerking tussen de gemeenten Dijk en Waard, Alkmaar, Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo. Zaffier heeft tot doel, met inachtneming van hetgeen hierover in de regeling is bepaald, om door een efficiënte en effectieve uitvoering van de Wetten en het gemeentelijke minimabeleid de belangen van de gemeenten gezamenlijk, en ieder afzonderlijk, te behartigen op het gebied van inburgering, arbeidsparticipatie, sociale werkvoorziening en beschut werk, het behoud, herstel en bevorderen van arbeidsbekwaamheid, alsmede voor het in dienst nemen van c.q. (bevorderen van) uitstroom naar arbeidsplaatsen bij andere werkgevers van personen met een arbeidsbeperking, arbeidsintegratie en, indien nodig, financiële inkomensondersteuning, schuldhulpverlening, bestrijding van armoede en het bevorderen van participatie in het maatschappelijk en sociale leven.
Vertegenwoordiging
Wethouder F. Ruiten is als vertegenwoordiger van Dijk en Waard lid van het dagelijks bestuur. Wethouder G. Rep en wethouder F. Ruiten zijn als vertegenwoordigers van Dijk en Waard lid van het algemeen bestuur.
Rechtsvorm
Openbaar lichaam
Financieel
Bedragen x € 1.000
Eigen vermogen 01-01-2024
0
31-12-2024
0
Vreemd vermogen 01-01-2024
0
31-12-2024
1.784
Resultaat 2024
0
Bijdrage 2024
37.369
Financieel belang
De gemeenten verlenen jaarlijks een bijdrage ter zake van de uitvoering van de wet. Door natuurlijk verloop en geen nieuwe instroom daalt het aantal SW-medewerkers en de loonkosten met ongeveer 4% per jaar. Door instroom van nieuwe medewerkers op basis van de Participatiewet stijgen de loonkosten.
Overig
Risico's
In de begroting van Zaffier zijn de risico’s met de daarbij behorende beheersmaatregelen opgenomen. Het gaat om externe en interne factoren die risico’s opleveren. Denk bij externe factoren bijvoorbeeld aan wijzigingen in financiering vanuit het Rijk, nieuwe wet- en regelgeving, de oorlog in Oekraïne, krapte op de arbeidsmarkt en inflatie. Een interne factor is bijvoorbeeld het feit dat Zaffier als nieuwe organisatie in ontwikkeling is en dit extra tijd, inspanning en capaciteit vraagt.
Ontwikkelingen
Zaffier is 1 januari 2023 operationeel geworden. Zaffier zet zich in op meedoen en werk, inwoners (bestaans)zekerheid bieden en het continu blijven verbeteren van de dienstverlening voor de inwoner. Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt is het (her)formuleren van effectief beleid en inzet van passende instrumenten om zoveel mogelijk mensen aan het werk te krijgen en houden, actueler dan ooit. Dit wil Zaffier bereiken door het ontwerpen van leerwerktrajecten gericht op ontwikkeling, het inzetten van loonkostensubsidie en detachering en het verder implementeren van simpel switchen; het flexibel wisselen tussen uitkering en werk. Zaffier biedt de inwoner bestaanszekerheid en activeert en motiveert de inwoner in het ontwikkelen van zichzelf en mee te doen in de samenleving. Dit kan bijvoorbeeld zijn: van uitkering naar werk, van WMO-dagbesteding naar beschut werk of een stap terug doen als dit nodig mocht zijn. Bij schuldhulpverlening zet Zaffier in op preventie en vroegsignalering om erger te voorkomen. Ook voor inburgeraars zorgt Zaffier ervoor dat deze nieuwkomers door middel van duale trajecten zo snel mogelijk verder kunnen. De werkgevers in regio Alkmaar zijn voor Zaffier belangrijke stakeholders om haar doelstellingen te realiseren.
Natuurlijk zijn de ontwikkelingen deels afhankelijk van de externe ontwikkelingen zoals wetswijzigingen. Zo liggen er al twee wetsvoorstellen: Participatiewet in Balans en Handhaving Sociale Zekerheid. Het demissionaire kabinet zal geen belangrijke wetsvoorstellen voor behandeling naar de Kamer sturen, dus het is afwachten hoe snel deze wetswijzigingen ingevoerd worden.
Vennootschappen en coöperaties
Alliander NV
Alliander NV
www.alliander.com/nl
Bestuurlijk
Vestigingsplaats
Arnhem
Openbaar belang
Alliander NV is verantwoordelijk voor de vitale energie-infrastructuur in de gemeente Dijk en Waard. De deelname in het aandelenkapitaal van energiemaatschappijen vloeit voort uit de van oudsher maatschappelijke belangen die voor deze vennootschappen werden nagestreefd.
Vertegenwoordiging
Wethouder A.M. Groot is vertegenwoordiger voor Dijk en Waard in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
Financieel
Bedragen x € 1.000
Eigen vermogen 01-01-2024
Niet bekend
31-12-2024
Niet bekend
Vreemd vermogen 01-01-2024
Niet bekend
31-12-2024
Niet bekend
Resultaat 2024
Niet bekend
Bijdrage 2024
0
Financieel belang
De gemeente Dijk en Waard heeft 426.187 aandelen van Alliander NV. Hiervoor ontvangt de gemeente jaarlijks dividend.
De gemeente heeft eind 2021 extra kapitaal beschikbaar gesteld aan Alliander NV in de vorm van twee converteerbare leningen ter hoogte van
totaal € 1,9 miljoen.Overig
Risico's
Geen noemenswaardige risico's voor Dijk en Waard.
Ontwikkelingen
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) N.V.
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) N.V.
www.bngbank.nl
Bestuurlijk
Vestigingsplaats
Den Haag
Openbaar belang
BNG Bank is er voor het publieke domein en het publieke belang. De purpose van BNG Bank is: Gedreven door maatschappelijke impact. Bij BNG Bank draait het niet om zoveel mogelijk winst, maar om maximale maatschappelijke impact. Dat is de drijfveer van BNG Bank.
Toelichting: het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een uitstekende toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen.
Vertegenwoordiging
Wethouder F. Ruiten is vertegenwoordiger voor Dijk en Waard in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Rechtsvorm
Vereniging
Financieel
Bedragen x € 1.000
Eigen vermogen 01-01-2024
Niet bekend
31-12-2024
Niet bekend
Vreemd vermogen 01-01-2024
Niet bekend
31-12-2024
Niet bekend
Resultaat 2024
Niet bekend
Bijdrage 2024
n.v.t.
Financieel belang
De gemeente Dijk en Waard heeft zeggenschap in de BNG Bank via het stemrecht tijdens de aandeelhoudersvergadering. De gemeente Dijk en Waard heeft 16.107 aandelen. Hiervoor ontvangt de gemeente jaarlijks dividend.
Overig
Risico's
Er zijn geen noemenswaardige risico’s voor de gemeente Dijk en Waard.
Ontwikkelingen
Coöperatie Coöperatief Stimuleringsfonds Duurzame Energie Coöperatie Regio Alkmaar U.A.
Coöperatie Coöperatief Stimuleringsfonds Duurzame Energie Coöperatie Regio Alkmaar U.A.
Bestuurlijk
Vestigingsplaats
Alkmaar
Openbaar belang
De Duurzame Energie Coöperatie Regio Alkmaar (DECRA) is opgericht in 2014 door de gemeenten Alkmaar, Bergen, Castricum, Heerhugowaard en het afval- en energiebedrijf HVC als een stimuleringsfonds. In de loop van 2017 hebben Uitgeest en Heiloo zich bij het fonds aangesloten. DECRA richt zich op het aanjagen van duurzame energieprojecten in de regio en het investeren van de opbrengsten in nieuwe duurzame projecten. Alle leden (gemeenten en HVC) hebben een startbedrag (voor gemeenten naar rato van het aantal inwoners) ingelegd en HVC levert daarnaast ook haar brede technologische kennis en ervaring van duurzame energieprojecten in (warmte, biomassa, wind, zon en geothermie).
Vertegenwoordiging
Wethouder R.H. Schoemaker vertegenwoordigt de gemeente Dijk en Waard
Rechtsvorm
Coöperatie
Financieel
Bedragen x € 1.000
Eigen vermogen 01-01-2024
Niet bekend
31-12-2024
Niet bekend
Vreemd vermogen 01-01-2024
Niet bekend
31-12-2024
Niet bekend
Resultaat 2024
0
Bijdrage 2024
Niet bekend
Financieel belang
Overig
Risico's
Er zijn geen noemenswaardige risico’s voor de gemeente Dijk en Waard.
Ontwikkelingen
Op dit moment zijn er geen ontwikkelingen te melden.
Heerhugowaard Sport N.V.
Heerhugowaard Sport N.V.
www.heerhugowaardsport.nl
Bestuurlijk
Vestigingsplaats
Heerhugowaard
Openbaar belang
Het beheren en exploiteren van (binnen) sportaccommodaties, voorts al hetgeen met één en ander verband houdt, alles in de ruimste zin van het woord.
Vertegenwoordiging
De vertegenwoordigers vanuit de gemeente Dijk en Waard in het algemeen bestuur zijn dhr. F. Ruiten en dhr. M. Poorter.
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
Financieel
Bedragen x € 1.000
Eigen vermogen 01-01-2024
45
31-12-2024
45
Vreemd vermogen 01-01-2024
0
31-12-2024
0
Resultaat 2024
-1.725
Bijdrage 2024
2.072
Financieel belang
Overig
Risico's
Ontwikkelingen
Sport zal in 2024 nog steeds een belangrijke rol spelen aan de preventieve kant binnen het sociaal domein. Sportstimulering, samenwerking binnen netwerken met sociale partners en toegankelijke sportaccommodaties dragen hieraan bij. Ook is in 2023 de implementatie van het nieuwe sportbeheer gestart.
Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord N.V.
Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord N.V.
www.nhn.nl
Bestuurlijk
Vestigingsplaats
Alkmaar
Openbaar belang
Het Ontwikkelingsbedrijf is de economische uitvoeringsorganisatie en economisch aanjager in de regio Noord-Holland Noord. Het initiatief bevordert de onderlinge samenwerking binnen de regio, waardoor efficiënter aan economische doelstellingen gewerkt wordt. Het Ontwikkelingsbedrijf staat voor activiteiten in de regio met als primair resultaat behoud en groei van de werkgelegenheid. Een op ondernemers gerichte benadering hoort daarbij. Het bedrijf wil daarbij professioneel, dichtbij en ondersteunend acteren.
Vertegenwoordiging
De gemeente Dijk en Waard is samen met de provincie Noord-Holland en de gemeenten in Noord-Holland Noord aandeelhouder van Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord NV. Wethouder F. Ruiten is vertegenwoordiger voor Dijk en Waard in de algemene vergadering van aandeelhouders.
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap
Financieel
Bedragen x € 1.000
Eigen vermogen 01-01-2024
Niet bekend
31-12-2024
Niet bekend
Vreemd vermogen 01-01-2024
Niet bekend
31-12-2024
Niet bekend
Resultaat 2024
Niet bekend
Bijdrage 2024
Niet bekend
Financieel belang
Op 2 februari 2007 is het Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord NV opgericht waarin toen nog 29 gemeenten, het regionale bedrijfsleven en de provincie de krachten bundelen.
Overig
Risico's
Op dit moment zijn er geen actuele risico's te melden.
Ontwikkelingen
Op dit moment zijn er geen actuele ontwikkelingen te melden.