Belastingen
OZB
De belangrijkste eigen inkomstenbron van de gemeente wordt gevormd door de onroerende zaakbelastingen (OZB). De OZB worden geheven op onroerende zaken die binnen de gemeente zijn gelegen. Het gaat om een gebruikersbelasting en eigenarenbelasting op niet-woningen (dit zijn vooral kantoren en bedrijfspanden) en een eigenarenbelasting op woningen.
Uitgangspunt is dat de OZB-opbrengsten jaarlijks worden verhoogd met de inflatie (indexatie) en geschatte groei. De opbrengsten minus geschatte groei worden vervolgens omgeslagen naar de totale waarde (exclusief areaaluitbreiding) van het onroerend goed in de gemeente (herwaardering). Er wordt, net als in 2022, voorgesteld om voorlopig het tarief voor gebruikers niet te indexeren. Dit aangezien de gebruikers van voormalig Langedijk bij de harmonisatie een forse tariefsverhoging hebben gehad.
De berekening van de tarieven (percentages) voor 2024 volgt zodra de heffingsgrondslag definitief berekend is. De definitieve groei op basis van de areaaluitbreiding wordt pas medio oktober 2023 bekend.
Parkeerbelasting
Parkeerbelasting wordt geheven op het betaald parkeerterrein Coolplein en in de parkeergarage Stadsplein (beide maximaal dagtarief € 2). Deze tarieven werden in de gemeente Heerhugowaard geheven op basis van de Parkeergeldverordening.
Vanaf 2022 worden de tarieven (van € 0) van parkeervergunningen ook geheven op basis van de parkeergeld verordening, maar de parkeerontheffingen op basis van de Legesverordening.
Naast de parkeerinkomsten uit het parkeerterrein Coolplein en de Stadspleingarage worden de kosten voor parkeren tot nu toe structureel gedekt uit de algemene middelen. De gemeenteraad wordt momenteel meegenomen in de totstandkoming van het nieuwe Integraal Parkeerbeleid. Besluitvorming over aanpassing in de tarieven op de uitgifte van parkeerdocumenten zal in 2024 uitgewerkt worden en op zijn vroegst op 1 januari 2025 ingevoerd worden.
Toeristenbelasting
Voor overnachtingen in hotels, pensions of andere vakantieonderkomens binnen de gemeente Dijk en Waard wordt van niet-ingezetenen toeristenbelasting geheven. De belasting wordt geheven van degene die de gelegenheid tot overnachting biedt (de hotelier, pensionhouder, e.d.). Deze laatste mag de belasting doorberekenen aan degene die overnacht.
Deze belasting wordt geheven over het aantal overnachtingen en bij seizoenplaatsen over het aantal plaatsen per maand.
Forensenbelasting
Forensenbelasting wordt geheven over degene die voor zichzelf of voor zijn gezin meer dan 90 dagen per jaar een gemeubileerde woning beschikbaar houdt zonder in de gemeente een hoofdverblijf te hebben.
Heffingen
Afvalstoffenheffing
Het tarief voor de afvalstoffenheffing kent twee heffingscategorieën. Een tarief voor éénpersoons- en een tarief voor meerpersoonshuishoudens. De afvalstoffenheffing wordt geheven voor het inzamelen en verwerken van het huisvuil volgens de Wet Milieubeheer. Het tarief van de afvalstoffenheffing wordt beïnvloed door meerdere factoren. Het gaat hierbij op hoofdlijnen om de inzet van personeel en materieel, verwerkingstarieven van afvalstromen en de toerekening van overhead en compensabele BTW. Daarnaast speelt de omvang van het aantal huishoudens waarover de totale kosten worden verdeeld mee.
Voor de toerekening van de kosten zijn de huishoudens verdeeld in twee heffingscategorieën; eenpersoonshuishoudens en meerpersoonshuishoudens. Bij de berekening van het tarief wordt uitgegaan van vaste kosten en variabele kosten. Het vaste deel, wordt over het totaal aantal objecten (huishoudens) gelijk verdeeld, ongeacht de heffingscategorieën. Het variabele deel, wordt op basis van een verdeelsleutel toegerekend aan de twee heffingscategorieën.
Afvalstoffenheffing mag maximaal kostendekkend zijn. In onderstaande tabel is een overzicht opgenomen met betrekking tot de kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing, waarbij het uitgangspunt 100% kostendekkendheid is.
Bedragen x € 1.000 | ||
Taakveld 7.3 Afval | ||
---|---|---|
Netto kosten | ||
Kosten | 9.083 | |
Inkomsten, excl. heffingen | -1.194 | |
Totaal Netto kosten | 7.889 | |
Toe te rekenen kosten | ||
Overhead, incl. toegerekende rente | 1.235 | |
BTW | 985 | |
Totaal toe te rekenen kosten | 2.220 | |
Totaal kosten | 10.109 | |
Begrote opbrengsten | 10.109 | |
Dekkingspercentage | 100 % |
Rioolheffing
Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het beheer van het afval- en regenwater en het verwerken van overtollig grondwater. De heffing hiervoor mag maximaal kostendekkend zijn en alleen die kosten bevatten die in de wet genoemd zijn.
De rioolheffing wordt geheven bij de gebruiker van een eigendom van waaruit afvalwater direct of indirect op de gemeentelijke riolering wordt afgevoerd.
In onderstaande tabel is een overzicht opgenomen met betrekking tot de kostendekkendheid van de rioolheffing:
Bedragen x € 1.000 | |
Taakveld 7.2 Riolering | |
---|---|
Netto kosten | |
Kosten | 10.882 |
Inkomsten, excl. heffingen | -323 |
Totaal Netto kosten | 10.559 |
Toe te rekenen kosten | |
Overhead, incl. toegerekende rente | 815 |
BTW | 1.462 |
Totaal toe te rekenen kosten | 2.277 |
Totaal kosten | 12.836 |
Begrote opbrengsten | 12.836 |
Dekkingspercentage | 100% |
Lijkbezorgingsrechten
Het uitgangspunt voor de tarieven van de lijkbezorgingsrechten is volledige kostendekking op alle tarieven die betrekking hebben op:
- de uitgifte van graven (inclusief grafonderhoud);
- het begraven; en
- de algemene kosten voor het in stand houden van de gemeentelijke begraafplaatsen.
De aanvrager betaalt lijkbezorgingsrechten om alle kosten te dekken die hij direct veroorzaakt. De gemeente betaalt de kosten die betrekking hebben op het deel van de begraafplaats dat nog niet in gebruik is.
De kostendekkendheid van de lijkbezorgingsrechten 2024 is als volgt berekend:
Bedragen x € 1.000 | |
Taakveld 7.5 Begraafplaatsen | |
---|---|
Netto kosten | |
Kosten | 528 |
Inkomsten, excl. heffingen | 0 |
Totaal Netto kosten | 528 |
Toe te rekenen kosten | |
Overhead, incl. toegerekende rente | 178 |
BTW | 0 |
Totaal toe te rekenen kosten | 178 |
Totaal kosten | 706 |
Begrote opbrengsten | 442 |
Dekkingspercentage | 63% |
Marktgelden
De marktgelden zijn van kracht voor de maandagmarkt op het Raadhuisplein en de jaarmarkt (Centrumwaard - Middenweg). Voor het innemen van een standplaats op één van deze markten worden onder de naam 'marktgelden' tarieven in rekening gebracht (rechten geheven). De tarieven worden jaarlijks verhoogd met de CPI van juni (5,7%). Deze verhoging zorgt er nog niet voor dat de tarieven kostendekkend zijn. Het behouden van de maatschappelijke en sociale functie van de markt is de reden om geen 100% kostendekkende tarieven te hebben.
De weekmarkt bij winkelcentrum Broekerveiling is een verzelfstandigde markt en ondergebracht in een stichting. Bij deze stichting liggen de lasten en daar vallen ook de baten. De gemeente heft hier geen marktgelden. De stichting betaalt voor het gebruik van de openbare ruimte een jaarlijkse vergoeding.
Bedragen x € 1.000 | |
Taakveld 3.3 Marktgelden | |
---|---|
Netto kosten | |
Kosten | 27 |
Inkomsten, excl. heffingen | |
Totaal Netto kosten | 27 |
Toe te rekenen kosten | |
Overhead, incl. toegerekende rente | 5 |
BTW | 3 |
Totaal toe te rekenen kosten | 8 |
Totaal kosten | 35 |
Begrote opbrengsten | 30 |
Dekkingspercentage | 86% |
Liggeld vaartuigen
Bij de begrotingsbehandeling van de Belastingverordening 2023 is aan de raad toegezegd de kostendekkendheid voor liggelden in haven Broekhorn vanaf 2024 100% kostendekkend te maken. Om die reden wordt de kostendekkendheid voor recreatiehaven Broekhorn en de haven in Broek op Langedijk apart weergegeven.
Recreatiehaven Broekhorn Heerhugowaard
De Stichting Recreatiehaven Broekhorn beheert en exploiteert namens de gemeente de Recreatiehaven Broekhorn en de hierbij liggende camperplaatsen (zie onder kopje Camper-gelden). De kosten voor de stichting worden gedekt door de tarieven. De tarieven zijn geïndexeerd conform de uitgangspunten.
Bedragen x € 1.000 | |
Taakveld 2.3 Liggeld Vaartuigen Broekhorn | |
---|---|
Netto kosten | |
Kosten | 38 |
Inkomsten, excl. heffingen | 0 |
Totaal Netto kosten | 38 |
Toe te reke nen kosten | |
Overhead, incl. toegerekende rente | 0 |
BTW | 11 |
Totaal toe te rekenen kosten | 11 |
Totaal kosten | 49 |
Begrote opbrengsten | 49 |
Dekkingspercentage | 100% |
Haven Broek op Langedijk
De gemeente is verantwoordelijk voor de haven en de sluis in Broek op Langedijk. De haven heeft zones waar passanten kunnen aanleggen. Het tarief is per strekkende meter. In de winterperiode kunnen de plekken gebruikt worden voor winteropslag. De tarieven zijn geïndexeerd conform de uitgangspunten en er wordt een minimumtarief ingevoerd voor passanten.
In onderstaande tabel is de kostendekkendheid voor de haven in Broek op Langedijk opgenomen.
Bedragen x € 1.000 | |
Taakveld 2.3 Liggeld Vaartuigen BOL | |
---|---|
Netto kosten | |
Kosten | 48 |
Inkomsten, excl. heffingen | 0 |
Totaal Netto kosten | 48 |
Toe te rekenen kosten | |
Overhead, incl. toegerekende rente | 0 |
BTW | 8 |
Totaal toe te rekenen kosten | 8 |
Totaal kosten | 56 |
Begrote opbrengsten | 5 |
Dekkingspercentage | 10% |
De haven van Broek op Langedijk is niet kostendekkend. Na het realiseren van het project Havenplein wordt gekeken naar een geleidelijke verhoging van de tarieven om deze haven in de toekomst (meer) kostendekkend te krijgen.
Campergelden
Bij de begrotingsbehandeling van de belastingverordening 2023 is aan de raad toegezegd de kostendekkendheid voor Campergelden vanaf 2024 100% kostendekkend te maken.
Campergelden wordt alleen geheven in Recreatiehaven Broekhorn en dit wordt uitgevoerd door de Stichting Recreatiehaven (net zoals de liggelden vaartuigen Broekhorn). De kosten voor de stichting worden gedekt door de tarieven.
Bedragen x € 1.000 | |
Taakveld 2.3 Campergelden | |
---|---|
Netto kosten | |
Kosten | 13 |
Inkomsten, excl. heffingen | 0 |
Totaal Netto kosten | 13 |
Toe te rekenen kosten | |
Overhead, incl. toegerekende rente | 0 |
BTW | 2 |
Totaal toe te rekenen kosten | 15 |
Totaal kosten | 15 |
Begrote opbrengsten | 15 |
Dekkingspercentage | 100% |
Sluisgelden
De sluis is de enige vaarverbinding tussen het binnen- en buitenwater in Langedijk. Vaartuigen die de sluis passeren moeten sluisgeld betalen. De opbrengsten zijn een bijdrage in de kosten, ze zijn niet kostendekkend.
Bedragen x € 1.000 | |
Taakveld 2.3 Sluisgeld | |
---|---|
Netto kosten | |
Kosten | 108 |
Inkomsten, excl. heffingen | 0 |
Totaal Netto kosten | 108 |
Toe te rekenen kosten | |
Overhead, incl. toegerekende rente | 0 |
BTW | 16 |
Totaal toe te rekenen kosten | 16 |
Totaal kosten | 125 |
Begrote opbrengsten | 8 |
Dekkingspercentage | 6% |
Leges
Leges zijn betalingen aan de gemeente waar een individueel aanwijsbare tegenprestatie van die gemeente tegenover staat. De leges mogen per titel maximaal kostendekkend zijn. Over de leges heeft een indexatie plaatsgevonden van 4,12%, behalve voor van overheidswege gemaximeerde tarieven. Dit is gebaseerd op de ontwikkeling van de overhead en loonkosten. De mogelijke cao-ontwikkeling voor 2024 is hierin niet meegenomen. Hieronder vindt u een overzicht met betrekking tot de kostendekkendheid van de leges in 2024.
Hoofdstuk 1 = Algemene dienstverlening, bijvoorbeeld uitgifte van rijbewijzen, uittreksels, en inkomsten voor de ondergrondse infrastructuur en gehandicaptenkaarten.
Hoofdstuk 2 = Fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning, vijvoorbeeld het verlenen van vergunning voor het bouwen van woningen.
Hoofdstuk 3 = Europese dienstenrichtlijn, onderdeel hiervan is bijvoorbeeld vergunningen in het kader van horeca en evenementen.
Bedragen x € 1.000 | |||
Taakveld diverse Leges | Hoofdstuk 1 | Hoofdstuk 2 | Hoofdstuk 3 |
---|---|---|---|
Netto kosten | 1.501 | 1.288 | 26 |
Kosten | |||
Inkomsten, excl. heffingen | |||
Totaal Netto kosten | 1.501 | 1.288 | 26 |
Toe te rekenen kosten | |||
Overhead, incl. toegerekende rente | 772 | 1.265 | 29 |
BTW | |||
Totaal toe te rekenen kosten | 772 | 1.265 | 29 |
Totaal Kosten | 2.273 | 2.554 | 55 |
Begrote opbrengsten | 1.739 | 2.551 | 51 |
Dekkingspercentage | 77% | 100% | 94% |
Bij de behandeling van de belastingverordeningen 2023 is aan de raad toegezegd de kostendekkendheid voor enkele onderdelen van de legesverordening te verhogen naar 99% tot 100% vanaf 2024. In onderstaande tabel is hier rekening mee gehouden. Bij de behandeling van de legesverordening 2024 in december van dit jaar zal ingegaan worden op de kostendekkendheid per paragraaf. Na het beëindigen van het boekjaar 2024 zal er via de jaarrekening 2024 de werkelijke kostendekkendheid worden weergegeven.
Hoofdstuk 1
Deze paragraaf komt uit op 77% kostendekkendheid. Volledige kostendekkendheid is niet mogelijk aangezien veel tarieven van overheidswege gemaximeerd zijn.
Hoofdstuk 2
Deze paragraaf is nagenoeg kostendekkend.
Hoofdstuk 3 Europese dienstenrichtlijn
Het percentage kostendekkendheid van hoofdstuk 3 van de legesverordening is 94%. Een kostendekkendheid van 100% is niet haalbaar omdat bijvoorbeeld vergunningen voor horeca en kleinere evenementen zoals kermissen c.a. een lokaal cultureel karakter hebben en anders een belemmering vormen en te duur worden voor organisatoren.