In Dijk en Waard heeft ieder kind toegang tot het onderwijs en wordt ieder kind uitgedaagd het beste uit zichzelf te halen. Daarom zetten we in op een gezonde en veilige leefomgeving met voldoende goede voorzieningen (zoals schoolgebouwen) voor jong en oud.
Inwoners dragen naar eigen kunnen bij aan de maatschappij en zijn er voor elkaar. Dijk en Waard is een vitale samenleving, waarin de inwoners zo lang mogelijk op eigen kracht en met behulp van hun netwerk problemen kunnen oplossen.
De gemeente Dijk en Waard werkt aan de missie: “Een sterke, gezonde en vitale samenleving waarmee we de zorg op termijn effectief en betaalbaar houden voor iedereen.”
Welke doelstellingen dragen daar aan bij?
Met het Integraal Beleidskader Sociaal Domein dragen we bij aan:
- Een sterke sociale basis (route1):
-versterking van de eigen kracht van inwoners en hun sociale netwerk; en
-versterking van de samenkracht van organisaties en gemeenschappen.
- Passende ondersteuning dichtbij de inwoners (route 2):
-vroegtijdige signalering en preventieve oplossingen van vragen door het lokale team en partners samen met inwoners; en
-integrale benadering en oplossingen op maat van hulpvragen door het lokale team en partners samen met inwoners.
- Kwalitatieve en beheersbare hulp en ondersteuning (route 3):
-zorg dragen voor effectieve, kostenbewuste en rechtmatige hulp en ondersteuning; en
-vergroting van de regie op het zorglandschap en ketenpartners.
Met het oog op onze onderwijshuisvesting streven we naar:
- Hoogwaardige en toekomstbestendige onderwijsgebouwen.
- Behoud en promotie van de sterke (regionale) positie van het mbo-onderwijs in Dijk en Waard.
Waar zetten we in 2024 op in?
- Integraal Beleidskader Sociaal Domein:
- Een goede aansluiting tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt (triple helix model) in het kader van route 1 van het integraal beleidskader Sociaal Domein. In het middelbaar beroepsonderwijs worden leerlingen voorbereid op het uitoefenen van beroepen waar veel vraag naar is op de arbeidsmarkt. Ook zetten we hierbij in op volwassenenonderwijs.
- Bieden van gelijke kansen op een goede start voor alle leeftijdsgroepen door onder andere de inzet van de middelen uit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO), het Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) en het Preventieakkoord. Ook vindt in dat kader waar nodig een effectieve doorontwikkeling van de lopende aanpak plaats (zoals bijvoorbeeld Het Veerkrachtpact) zodat op termijn minder extra ondersteuning nodig is. Het onderwijs is hier medeverantwoordelijk voor.
- Organisatie van ambitietafels waar met betrokken organisaties plannen ontwikkeld worden voor het voorkomen van uitval en vroegtijdig schoolverlaten.
- Onderwijshuisvesting:
- Actualisatie van het Integraal Huisvestingsplan (IHP) voor het onderwijs, waarmee kan worden ingezet op het behoud en verdere ontwikkeling van hoogwaardige en toekomstbestendige onderwijsgebouwen.
- Een succesvolle samenwerking tussen gemeente, onderwijs en bedrijfsleven in het gezamenlijk organiseren van het jaarlijkse beroepenevent als onderdeel van 'Dijk en Waard on stage'. Door in te zetten op het versterken van deze samenwerking kan leerlingen een betere arbeidspositie worden gegeven.
- Daarbij betrekken we ook de leerlingen. Zo werken we aan een generatie die duurzaamheid vanzelfsprekend vindt.
Waar leiden we ons succes uit af? (Meetlat)
- De ontwikkeling van het aantal voortijdig schoolverlaters.
- Het aantal schoolgebouwen dat wordt aangepast, gerenoveerd of nieuw gebouwd op basis van het IHP.
- De mentale gezondheid van jongeren gebaseerd op de tweejaarlijkse meting van de GGD.