Dijk en Waard is een sterke en innovatieve gemeente waar iedereen telt en wordt gezien en waar we ruimte bieden aan initiatieven. We zijn een gemeente die zich als samenwerkingspartner opstelt. En die een belangrijke rol neemt in de ontwikkeling van onze regio. We zijn benaderbaar en toegankelijk.
Onze dienstverlening past daarbij: mensgericht, voor iedereen en van nu. We streven naar steeds betere en waardevolle dienstverlening voor onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. We werken daarbij zoveel mogelijk informatiegestuurd. Dit speelt een belangrijke rol bij de ontwikkeling van onze dienstverlening.
We doen dit in een wereld die continu verandert. Dat geldt ook voor de (technologische) mogelijkheden van onze dienstverlening: sneller, digitaler, en met meer inlevingsvermogen voor de mensen die dat nodig hebben. We zetten daarom in op een dienstverlening die mee kan bewegen met de veranderende behoeften en omstandigheden van onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties.
We werken aan de bekendheid van de gemeente. We versterken de verbinding tussen inwoners en de gemeente, bijvoorbeeld door meer te gaan doen voor nieuwe inwoners.
Welke doelstellingen dragen daar aan bij?
- Een zichtbare en actieve positie in de (boven)regio en in de samenwerking met (regio)gemeenten, provincie, het Rijk en andere overheden.
- Grenzeloos besturen: samen met andere overheden zorgt Dijk en Waard ervoor dat onze gemeentegrens geen belemmering vormt voor de aanpak van opgaven en vraag-stukken.
- Inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties ervaren de dienstverlening van Dijk en Waard als waardevol, mensgericht en betrouwbaar.
- Onze dienstverlening is online waar het kan en persoonlijk waar dat passend is. Inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties kunnen steeds meer en beter digitaal bij de gemeente terecht.
- Onze bekendheid en zichtbaarheid als gemeente Dijk en Waard wordt vergroot.
- Het indienen van klachten is laagdrempelig en klachten worden naar tevredenheid opgepakt.
- Dijk en Waard is een financieel stabiele gemeente. Gemeentelijke voorzieningen- en lastenniveau zijn in balans.
Waar zetten we in 2024 op in?
- We staan in verbinding met onze inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Daardoor, en door Dorp- en wijkgericht werken weten we wat er leeft en speelt.
- Op basis van de ervaringen die we in de pilotgebieden (Noord- en Zuid-Scharwoude en de Schilderswijk) opdoen, ontwikkelen we een werkwijze voor Dorp- en wijkgericht werken.
- Een goede relatie en samenwerking met (regio)gemeenten, provincie, het Rijk en andere overheden en inname van een stevige positie in gezamenlijke projecten en de diverse gremia.
- Vergroting van de zichtbaarheid en benaderbaarheid van het bestuur.
- Een vruchtbaar samenspel tussen college en raad.
- Kennis van en inzicht in klantbeleving en verbetering van dienstverlening.
- Ontwikkeling van een welkomstbrief en welkomstprogramma voor nieuwe inwoners.
- Snelle en adequate afhandeling van klachten.
- Voortdurende verhoging van de kwaliteit van de Basis Registratie Personen (BRP), onder andere door adresonderzoek en deelname aan het project Woonfraude.
- Een goed balans tussen voorzieningenniveau en gemeentelijke lasten.
- Een sluitende begroting en positief oordeel van de toezichthouders.
Waar leiden we ons succes uit af? (Meetlat)
- Realisatie van de gebiedsanalyses en dorps- en wijkagenda's voor de pilotwijken, samen met onze inwoners.
- De A-status van digitale toegankelijkheid voor gemeentelijke website.
- Een voldoende weerstandsratio, een gezonde schuldquote en een voldoende solvabiliteitsratio.